Gå til hovedindholdet

Eksportstrategi

Vækstrådgivere, elektroniske certifikater og to nye statskonsulenter skal være med til at fyre op under fremtidens eksport fra den danske fødevareklynge

Den 4. september 2014 lancerede den tidligere regering  en eksportstrategi for den danske fødevareklynge.

Eksportstrategien opererer med en række tiltag, der skal hjælpe flere virksomheder med at få deres produkter ud på verdensmarkedet, herunder:

  • Oprettelse af to nye statskonsulentstillinger 

  • Etablering af elektroniske eksportcertifikater, der kan lette ofte tunge procedurer med eksportgodkendelser.

  • Ansættelse af vækstrådgivere med erfaring fra danske fødevaremyndigheder og/eller den danske fødevareklynge

  • Øget branding af danske fødevarer og bæredygtig teknologi gennem flere eksportfremstød med ministerdeltagelse.

Fakta om eksport fra den danske fødevareklynge
I 2013 blev der eksporteret for 153 milliarder fra den danske fødevareklynge, hvilket svarer til værdien af den samlede danske vareeksport. En undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Fødevareministeriet viser, at danske fødevarevirksomheder har pæne forventninger om voksende eksportmuligheder. 

Kontakt

Specialkonsulent
Thomas Falke Mortensen
tfmo@mfvm.dk
Mob: 22 50 19 08

Opdateret 1. august 2016

MENU