Gå til hovedindholdet

Nye markeder skal hjælpe landbruget ud af krisen

Debatindlæg i samarbejde med adm. direktør i Landbrug & Fødevarer Karen Hækkerup bragt i Landbrugsavisen den 2. december 2016.

Publiceret 6. december 2016

Den første sending dansk svinekød lander snart i supermarkeder i Colombia - et af de markeder, der kan hjælpe danske landmænd ud af krisen.

Det er ingen hemmelighed, at danske svineproducenter har været hårdt ramt af faldende priser på verdensmarkedet de seneste par år. Ruslands stop for import af fødevarer har presset en stor del af svineproducenterne til at udskyde investeringer i nye stalde og ny teknologi. Dagligdagen har for mange handlet om at overleve til næste termin.

Derfor har myndigheder, politikere og brancheorganisationer herhjemme arbejdet hårdt for at åbne nye markeder for dansk svinekød.

For en måned siden lykkedes det i Colombia, som en dansk erhvervsdelegation besøger i disse dage. Colombia åbnede 11. oktober for at importere fersk og frosset svinekød fra Danmark, og forventningen er, at salget på sigt vil indbringe op mod 60 mio. kroner per år.

Det er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer og ambassaden i Colombia, der har ført til, at de første containere med dansk svinekød nu er på vej. På den måde er Colombia et skoleeksempel på, hvordan den danske tradition for samarbejde mellem det offentlige og private kan åbne døre.

Efterspørgslen efter kvalitetsfødevarer er stor blandt de knap 50 millioner colombianere. Ligesom resten af Sydamerika har Colombia oplevet en pæn økonomisk fremgang de seneste årtier, og colombianerne ventes at få meget bedre råd de kommende år – købekraften forventes at stige med 25 pct. frem til 2021. Derfor er det godt for danske virksomheder at få foden inden for allerede nu.

Det er danske virksomheder som Danish Crown, ESS-FOOD og Tican, der i første omgang har fået tilladelse til at sælge fersk og frosset svinekød i Colombia. Vi håber, at der på sigt også bliver åbnet for eksport af forarbejdede produkter som eksempelvis pølser og pålæg. Det vil vi i hvert fald arbejde for under erhvervsfremstødet i denne uge.

Selvom Colombia kan vise sig at blive et ganske stort marked for dansk svinekød, gør vi os ingen forestillinger om, at landets 50 millioner indbyggere kan hjælpe hele den danske svineproduktion ud af krisen. Derfor er der brug for, at vi bliver ved med at arbejde for åbninger på andre markeder.

Det er vigtigt, at vi i Danmark og resten af verden ikke lukker os om os selv, selvom internationale politiske vinde blæser den vej. I en lille åben økonomi som den danske er vi helt afhængige af at have gode relationer med omverdenen og at kunne handle med alle. Det vil ikke kun gavne danske landmænd og dansk erhvervsliv, men hele samfundet.


MENU